Tijd voor Teenagers / Bert Bossink  Postbus 111    5282  VG Boxtel   06 28839455  email: b.bossink@kpnplanet.nl

INHOUDSOPGAVE   Vorige pagina    Huidige paginanummer: 137  Volgende pagina

.
 Radio Luxemburg en de weg van de erkenning van de C&W muziek    Deel 1.

 

Radio Luxemburg en de weg van de erkenning van de C&W muziek door o.a Jim Reeves en Elvis Presley.E

Introductie:

De 60er jaren waren het hoogtepunt van de Nashvillesound van Jim Reeves.

Na onze Jimmy Dean Story waar veel reakties op kwamen, gaan we nu terug naar de tijd toen de C & W muziek ontzettend populair was rond 1960-1969 en de Nashville Sound van Jim Reeves hoogtij vierden en Elvis Presley erkenning kreeg als de man die veel C & W nummers had opgenomen, en hierdoor net als Jim Reeves een zeer goede promoter voor de C & W muziek is geweest. In de 60er jaren had  men op alle zenders zowel Hilversum II, Radio Veronica 192, Radio 227, Radio King, Radio Caroline, Radio 390 iedere dag wel een progamma met Country & Westernmuziek en de koning van dat alles was wel Jim Reeves die zelfs op Radio Veronica in "Nashville Tennessee" met Gerard de Vries een eigen Jim Reeves show had. Ook op Radio 390 had je iedere zondagmiddag van 12.30 uur tot 13.00 een wekelijkse Jim Reeves show. Evenals op Radio 227 waar een toen nog jonge 19 jarige Look Boden ook in 1966-67 ook een  Jim Reeves Show presenteerde, en iedere werkdag een zeer fraai progamma presenteerde "Country Style". Bij Radio Luxemburg werd Jim Reeves vanaf zijn hit "He'll have to go" vanaf 1960 vrijwel ieder
uur gedraaid en nog tijdens zijn leven hoorden we heel wat Jim Reeves platen voorbij komen.
Door Jim Reeves die ik voor het eerst op kostschool hoorde in 1960 toen ik 13 jaar was, vond ik die B-kant van "He'll have to go" Ïn a mansion stands my love" mooier dan de A-kant. Op kostschool hadden een paar jongens een zelfgebouwde Radio Christal ontvanger gemaakt,
die met een oortelefoon s' avonds laat beluisterd kon worden als wij met zijn allen op bed lagen op de slaapzaal van de kostschool in Stevensbeek. Ik mocht af en toe die oortelefoon van mijn buurman lenen en die in mijn oor stoppen en die kon net  de Engelse uitzendingen van Radio Luxemburg ontvangen. Een nieuwe wereld ging voor me open, want ik hoorde in 1961 platen zoals "Walk on bye".Leroy van Dyke, "Don't worry" Marty Robbins, "Waterloo"-Stonewall Jackson, Johnny Horton, Hank Locklin, Skeeter Davis, Jimmy Dean, en ook die Jim Reeves met o.a. "I'm gonna change everything"' voor bij komen.
Toen ik van de kostschool af was en op de MULO in Boxtel zat hadden we Indische kennissen die op een feestje een LP van Jim Reeves (het was 1962) "The Country Side of Jim Reeves" aan het draaien waren. Mijn moeder was helemaal verrukt van die LP vooral van de nummers "Most
of the time"I won't forget you" (dat 2 jaar later 1 week voor Jim's dood in 1964 op single zou verschijnen). Zelf was ik enthousiast over een lied over een  trein "Waiting for a train" dat op die LP stond. Maar ja geld om veel platen te kopen had ik ook niet, en toen ik in aug.1963 naar
de Engelse top 20 luisterde hoorde ik op nr. 6 de plaat "Welcome to my world"' van Jim Reeves. Van mijn laatste bij elkaar geraapte zakcenten kocht ik voor 3,60 gulden deze single. Door de zanger met die zachte stem werd ik in 1964 groot fan van de Country & Western muziek. Het is dus Radio Luxemburg geweest die mij voor het eerst met deze muziek in contact bracht.

Jim Reeves schreef in zijn eigen woorden in 1963 en 1964 artikelen voor het Radio Luxemburg Yearbook.

In 1963 had Jim Reeves met een aantal Engelse DJ's contact o.a. Jimmy Saville van Radio Luxemburg, maar ook redacteur Peter Jones van de Engelse muziekkrant "Record Mirror". Terug in de USA ook na een tournee door Engeland waarmee hij op verschillende Engelse militaire vliegbasis optrad, waarbij zijn tournee gesponserd werd door het blad "Playboy" schreef hij o.a. een aantal artikelen voor het Radio Luxemburg Yearbook 1963. zoals o.a.:"JIM REEVES SPARKS OFF "PRAIRIE FIRE MUSIC". In dit verhaal schrijft Jim o.a. "De populairteit van de Country & Western muziek in Europa verspreid zich als een prairie-vuur in de afgelopen paar jaar, en pakt land na land in. "Chet Atkins is een van de grootste Country & Western Specialisten. Velen van jullie kennen Chet als de man die de meeste platen in Nashville produceert voor mij en Elvis Presley, Floyd Cramer-en ik-samen met vele anderen sterren. Maar vele mensen weten nog niet dat Chet maar liefst 12 LP's heeft gemaakt  (in 1963) die goed zijn voor een verkoop van minimaal 100.000 exemplaren  per LP. De reden voor de groeiende populairiteit van deze muziek ziijn dat de melodieen zo pakkend zijn en het verhaal vertellen voor alle mensen van alle leeftijden en het is dus tijdloze muziek."
Dan geeft Jim een aantal tips voor mooie LP's die je aan moet schaffen maar gaat ook over op de Folk Muziek van  Peter Paul & Mary, The Limeliters, Burl Ives. En op Country gebied beveelt hij LP's zoals "The Everly Brothers sing great Country hits" aan maar ook Hank Snow, Hank Locklin, Chet Atkins maar ook Harry Belafonte en Duane Eddy. (Kijkt U maar op de bijlagen bij dit verhaal). Wat ik me kan herinneren dat ik volgens mij Jim in een kort interviewtje in 1963 nog eens op Radio Luxemburg heb gehoord over deze muziek. Dat is volgens mij nog een gesponserd DECCA progamma geweest voor Radio Luxemburg want RCA Victor viel toen onder het Decca label. Hierbij deed  Radio Luxemburg hetzelfde als bijv. Radio Veronica deed al die zendtijd verkopen aan sigaretten fabrikanten,  Tyfoon Tea, CBS, Columbia, etc. en zo kreeg je een pracht promotie voor de C & W muziek via Radio Luxemburg.

Radio Luxemburg had mij kennis laten maken met deze nieuwe muziekstroming de  C & W Music, en via Jim Reeves kwam ik terecht bij zijn collega's. Bij Indische mensen zeiden ze al "Ben je ook Hillbilly Music fan geworden?" "Dan ben je een Stickbuddy". Dat was de naam van een club van C & W liefhebbers in de Sixties The Dutch Stickbuddy Club. Een van die mensen daar heb ik in 1966 nog contact mee gehad Jo Eumelen en deze man stelde ook een C & W progamma bij de NCRV "Country & Westenr Hayride" in de Sixties.

Bericht uit 1967 "Nashville Sound": Country music door Pop artiesten in trek 

Tom Jones, enkele jaren geleden vermaard geworden dank zij zijn "Pussycat" beleeft momenteel een hoogtepunt in zijn zangcarriere. Dit dankt hij aan zijn interpretaties van al wat oudere "Nashville Sound-Songs"', die een man als Bobby Bare groot maakte "Green green grass of home" en "Detroit City". (Redactie: "Green green grass of home" is origineel van Porter Wagoner, en in 1965 nam Jerry Lee Lewis dit op op zijn LP "Country songs for City Folks"evenals "Detroit City"). Tja, en dan rijst bij mij de vraag " waarom Tom wel en Bobby geen hitmaker werd". (Bare reikte destijds wel hoog op de hitparade zowel C & W als de popcharts). De enige normale verklaring is-en dat is op zich een doodnormale zaak-dat Jones als de wat ruige boy van even twintig de platenkopende "hippe jeugd" meer aanspreekt dan de oudere Country-artiest (hij is (Bobby Bare) overigens pas  dertig uit Ohio. Dat neemt  niet weg  dat overigens de cover-versie van Tom Jones bijzonder goed geslaagd zijn , zodat ik alleen maar blij kan zijn dat songs van een dergelijke goede kwaliteit gewaardeerd worden. Via Val Doonican-min of meer een kopie van Jim Reeves , al blijkt dat meer uit zijn zangstijl  dan uit het repertoire-komt er in Engeland nog een vleugje "Nashville Sound" sterk stijgend is zijn liedje  "Memories are made of this" welke song we tegenkomen op de Jim Reeves LP "Gentleman Jim"". (Redactie: Dit is zo maar een voorbeeld dat men al kan merken dat de Country Music overging in de populaire muziek).
Jim Reeves sloeg als het ware een brug tussen de popmuziek en de country muziek maar dat is ooit wel even anders geweest.

Van pure Hillbilly zanger tot fijne easy-listening entertainer. The Countryside of Jim Reeves.
  
Vaak tref je mensen aan, die vinden dat Jim Reeves eigenlijk geen echte C & W zanger is en verwijzen dan naar een aantal van Jim's songs waarvan slechts weinig of geen C & W invloed merkbaar is. Dit is maar slechts ten dele waar en het houdt zeker niet in dat Jim Reeves geen
echte C & W muziek gezongen heeft. Een voorbeeld hiervan is bijv. de LP "THE COUNTRY SIDE OF JIM REEVES" die we al eerder moemden wel uit 1962. De stem van Jim was toen nog niet helemaal geevolueerd tot de stem die hij in het laatst van zijn carriere had en die gekenmerkt werd
door een diepe vaste stem. Op die LP tref je honly-tonkachtige songs aan zoals "Waiting for a train" van The Legendary Jimmie Rodgers maar die had hij al in 1956 opgenomen evenals "My lips are sealed". " Yonder comes a sucker" is zijn 1e RCA plaat uit 1955 en is nog ooit gecoverd ih
een Engelse skiffle-uitvoering door de groep  THE VIPERS SKIFFLE GROUP waar ooit nog ex-Shadows leden Jet Harris en Hank Marvin deel van uitmaakten in 1957.
In de periode 1953-1955 zat Jim Reeves bij het Abbott label en maakte daar zijn 1e pure C & W hits zoals "Mexican Joe: (de plaat van 1953) "Bimbo" "en ""Then I'll stop loving you" uit 1955. Hij werd toen nog begeleid door the Louisiana Hayride Band en  (die hebben Elvis ook nog eens
begeleid)  en ook  The Circle  O" Ranch  Boys). En muzikanten in die tijd waren o.a. Elvis en Jim Reeves zijn pianist Floyd Cramer, drummer D.J. Fontana en ook gitarist Scotty Moore die allemaal in de Lousiana Hayride Band werkten tot 1955. Jim Reeves zijn stem lag een octaaf hoger en op verzoek van Chet Atkins zong Jim Reeves in 1957 een octaaf lager en zo ontstond de "Nashville Sound"in 1957 die het zeker tot 1982 op de
Amerikaanse Country charts heeft uitgehouden met de laatste opnamen van Patsy Cline samen met Jim Reeves. Toch is die 1e Nashville Sound opname "Four Walls" wel leuk maar de achterkant "You know and you know" is nog een heerlijk vlug Country nummer in de oude Abbott stijl (zijn

oude platenmaatschappij). De beide LP's "Bimbo" op  London en "Bimbo" op RCA Victor blijven voor mij nog de mooiste pure Hillbilly platen van Jim Reeves. Maar er zijn er meer zoals "Singing down the lane" Have I told you lately" "According to my heart" (dat in 1969 nog nummer 1 in Engeland werd op de Engelse LP top 30!!). Ook "Young and country" uit 1971 is zo'n pracht LP, met werk uit 1952-1955 van de vorige eeuw.