Tijd voor Teenagers / Bert Bossink  Postbus 111    5282  VG Boxtel   06 28839455  email: b.bossink@kpnplanet.nl

INHOUDSOPGAVE   Vorige pagina    Huidige paginanummer: 143  Volgende pagina

.
Soul & R&B zanger Solomon Burke is niet meer..... Overleden op 10-10-2010
.
     
De meest ondergewaarde soul & R&B zanger uit de 60-er jaren. Solomon Burke is niet meer.
 
Inleiding: Zondagmorgen 10 oktober 2010, terwijl ik wakker aan het worden ben, zet ik Radio 1 aan en ik hoor plotseling het bericht dat de zanger Solomon Burke bij aankomst in het vliegtuig op Schiphol was overleden. Zijn laatste optreden met de groep De Dijk zat er dus niet meer in. Solomon Burke behoorde hoewel hij 26 hits had tussen 1960 en 1972 op de Amerikaanse Billboard top 100, lukte het hem geeneen nr.1 hit te scoren. En zijn grootste hit was dan nog een oud C & W nummer van Eddy Arnold "Just out of reach" dat het in 1960 tot nr.24  op de Amerikaanse top 100 bracht. Dit nummer werd ook al opgenomen door Patsy Cline, Eddy Arnold, Jim Reeves en collega soulzanger Joe Tex.
In 1964 hoorde ik Solomon Burke het nummer "He'll  have to go" zingen de oude Jim Reeves hit uit eind 1959 in een werkelijk prachtige versie waar ik even stil van werd. Joost den Draayer draaide deze uitvoering op Radio Veronica 192 in het progamma "Joost mag het weten" met een blik op de USA Top 100. De versie van "He''ll have to go" van Solomon Burke werd een nr.51 hit en ik heb toen meteen die Atlantic single van hem gekocht. Nog meer enthousiaster werd ik over Solomon Burke, toen ik de Rolling  Stones EP "Got love if you want it" kocht met hierop een live uitvoering van Solomon Burke 2e R & B hit uit 1962 dat door the Rolling Stones ook op hun LP "Out of our heads" verscheen en ook in 1965 op de al net genoemde prachtige live EP met krijsende fans "Got live if you want it" dat ook op de Veronica top 40 een hit is geweest in 1965.
Toen ook nog The Pretty Things de oude Solomon Burke  "Cry to me" opnamen en ook op single uitbrachten kon de naam Solomon Burke bij mij helemaal niet meer stuk. The Pretty Things haalden met hun versie van "Cry to me" de 13e plaats op de Veronica top 40 in 1965. Jammer dat we dit soort platen nooit meer horen op de radio. En dat er nog radiostations zijn die de Rolling Stones en Pretty Things niet meer willen draaien. Ook de Blues Brothers deden goed werk met hun film waarin we " Everybody needs somebody to love" te horen kregen en ook collega-zanger Wilson Pickett maakte van deze klassieker een prachtige soul-versie die ook zeer de moeite waard blijft. Genoeg hierover nu een portret van Solomon Burke.
 
Solomon Burke was al op 9-jarige leeftijd soulzanger in een kerk.
 
Er bestaan wat misverstanden over de leeftijd van Solomon Burke, want in oude artikelen uit R & B bladen wordt het jaar 1936 genoemd als geboortejaar. Terwil bij het overlijden van Solomon Burke de kranten en media plotseling het jaar 1940 noemen. Volgens onze betrouwbare gegevens is Solomon Burke 74 jaar geworden i.p.v. 70 jaar zoals o.a. "De Telegraaf" op 11 oktober 2010 meldde. King "Heavy" "The King of Rock & Soul" zoals Solomon Burke wel werd genoemd was de
grote man in de zwarte muziek. Geboren in 1936 in Philadelphia was hij op 9 jarige leeftijd al gospel-zanger  in een kerk, en  door deze optredens kreeg hij al heel snel een radioshow genaamd "Solomon's Temple" en door zijn live optredens werd hij "The wonderboy Preacher" genoemd. De jonge zanger ging studeren en werd prediker  van een kerk en werd later ook begrafenisondernemer. Tussen 1955 en 1958 maakte hij zijn allereerste platenopnamen op het Apollo label, een
heel klein label uit New York. Dit waren vaak sentimentele  love songs, ballades tot gospelsongs maar ja, dat deden al die oude soulzangers in hun beginperiode, kijk bijv. naar Sam Cooke of Little Richard.
 
In 1959 gaat Solomon Burke over naar het Atlantic label en maakt zelfs een R&R nummer "Be-Bop Grandmama"
 
Doordat in 1959 de zanger samenwerkte met de zanger Roy Hamilton die we kennen van hits van "Unchained Melody" (nr.6 hit uit 1955) en rond 1959 het nummer "You'll never walk alone" uitbracht, waarop Solomon Burke ook meezong, krijgt de platenmaatschappij Atlantic interesse in zijn zangkwaliteiten en na het horen van zijn nummers op het kleine Singular label dat een sub label van Atlantic was, krijgt hij een platencontract bij Atlantic Records.Het jaar 1959 is nog de tijd
van de nadagen van de Rock & Roll en hij neemt het nummer "Be-Bop Grandmama" op, dat een pittig Rock & Roll nummer is. Hij was de eerste zwarte souizanger die opviel vanwege zijn enorme formidabele soul gevoel.

De jaren 1962-1964 voor Atlantic veel Country songs en klassiekers die omgewerkt worden tot R&B en soulklassiekers.

Solomon Burke, was net als bijv. Ray Charles, Sam Cooke, Joe Tex, Fats Domino en Little Richard gek op blanke Country nummers en bepaalde evergreens zoals bijv. "Down in the valley", "en oude R  & B werkjes zoals "I almost lost my mind","You can make it if you try" (ook alweer opgenomen door the Rolling Stones op hun allereerste LP uit 1964) en ook het nummer "Send my some lovin" van Little Richard.
Veel blanke zangers coverden oude R & B klassiekers maar Solomon Burke coverde veel blanke countrysongs die hij omwerkte tot R & B klassiekers. Dat deed hij dus met het oude Eddy Arnold nummer "Just out of reach" dat waarempel zijn allereerste soul & R & B hit werd voor het Atlantic label en goed was voor een 24e plaats in 1960. Dit nummer werd later nog door diverse artiesten gecoverd zoals Patsy Cline, Jim Reeves, maar Solomon Burke heeft de eer hier een R  & B klassieker van gemaakt te hebben. Ook zijn collega Joe Tex zal dit later opnemen.

 
'Cry to me" werd geschreven onder de naam "Russel" beter bekend als Bert Berns, die later Van Morrisson en THEM nog heeft geproduceerd.
 
De songwriter Russell schreef en produceerde voor Atlantic het nummer "Cry to me" samen met Jerry Wexler en de heren
produceerden al de komende hits voor Solomon Burke bij Atlantic Records. De songwriter Russell is beter bekend als de bekende producer Bert Berns, de man die in 1967 in de USA de legendarische zanger Van Morrison van de uiteengevallen groep THEM een nieuwe start  gaf en zijn 1e platen op het Bang label produceerd. Ook produceerde hij toen ook al een aantal nummers van de groep Them in 1966. Ook het nummer "Everybody needs somebody to love"  een 1963 hit voor Wilson Pickett werden door het duo Bert Berns en Jerry Wexler geproduceerd.
 
Vreemde zaak met "If you need me". Het zou door Russel geschreven zijn, terwijl op een Fats Domino LP o.a. Fats Domino als songwriter wordt vermeld.
 
In 1963 maakt Wilson Pickett een cover-versie van het ook door Solomon Burke opgenomen nummer "If you need me" dat ook weer is geschreven door o.a. als songwriter "Russell". Fats Domino nam al eerder het nummer "If you need me"
in 1960 op en had er een klein hitje mee op de USA top 100 dat het slechts tot nr.98 bracht. Als de Rolling Stones dit nummer opnemen wordt de naam van Fats Domino nog vermeld terwijl wij op sommige labels die naam niet meer zien en "Russell" steeds wordt vermeld. Misschien is Fats Domino toch een soort co-writer van dit nummer geweest en toch met "Rusell" heeft samengewerkt. Het blijft een vreemde  zaak met de rechten van  "If you need me". Dit nummer is trouwens in de versie van Solomon Burke een nr.37 hit op de USA top 100. In 1964 werkt de zanger samen met o.a.  Gary Sherman die voor hem de hitsingle "The Price" produceert. Na het vertrek van Bert Berns bij Atlantic wordt Solomon Burke minder creatief op soulgebied en scoort in het jaar 1965 een nr.1 soulhit op de R & B charts genaamd "Got te get you off my mind" en die plaat wordt nr.22 op de Billboard top 100. Veel R & B liefhebbers zoals Harry Knipschild die werkzaam was bij  Radio Veronica 192 als rechterhand van Joost den Draayer, stelde het progamma  "R & B Hop" samen en gaf toen wel eens commentaar ook in beatkrant "Kink" (in 1966) dat de kwaliteit van de Solomon Burke platen wat minder aan het worden was. Men vond de door Bert Berns geproduceerde platen namelijk veel sterker. En dat is ook wel zo, die nummers van de zanger tot ongeveer 1965 blijven wel  zijn sterkste materiaal.

Ook Solomon Burke neemt een Bob Dylan cover op als B-kant van zijn single "Tonight is the night".

In 1965 neemt de zanger het nummer "Tonight is the night" op dat het tot een nr.28 hit brengt. Op de B-kant van die plaat staat waarempel een BOB DYLAN cover die bijna niemand in een soulversie kent n.l. "Maggie's Farm". Stevie Wonder zou bijv. ook in 1966 een voortreffelijke versie van Bob Dylan's "Blowing in the wind" opnemen en dat werd
wel een wereldhit evenals op LP Stevie Wonder's versie van Dylan"s "Mr.Tambourine man" heel mooi gezongen.
Tot ongeveer 1972 blijft Solomon Burke hits maken op de USA top 100 en werkt nog mee aan een film "COOL BREEZE".
 
Fraaie ode met een LP opgedragen aan Martin Luther King.1974
 
In 1974 terwijl hij geen hits meer scoort op de popcharts en er geen hits meer voorkomen op de R & B charts sinds 1971 akt de zanger nog een mooie LP opgedragen aan Martin Luther King genaamd "I HAVE A DREAM" Ook produceert producer Gene Page i.s.m. Barry White een paar singles voor Solomon King en kreeg hij na die tijd toch nog een paar hits op diverse R & B charts zoals "Midnight and you".
Daarna komt hij op het CHESS label terecht  en maakt daar nog een LP "MUSIC TO MAKE LOVE". Als hij wat in de vergetelheid raakt begint hij zijn eigen kerk en bouwt zijn begrafenisonderneming verder uit.
 
COME-BACK IN 2002 DOOR HET OPTREDEN OP PINK-POP.
 
In 2002 komt er toch een soort comeback voor de zanger als hij een optreden geeft op het  Pink-Poppodium en hij scoort dan nog een hit "Don't give up on me" dat hij ook op het Pink Pop Podium zingt. Hij raakt bevriend met de Ned. groep De Dijk en zanger Huub van der Lubbe nam vorig jaar nog een LP op met zijn groep samen met Solomon Burke. Er zou nog een concert plaats vinden en daarom kwam Solomon Burke naar Nederland om op te treden met  De Dijk.
Helaas heeft hij niet zo mogen zijn en heeft De Dijk zonder Solomon Burke een tribute concert in Paradiso gegeven.
 
Het was het einde van een onvergetelijke soul zanger die nog voort zal leven op de plaat.
 
Bronnen: "Encyclopedia of Rock", Beatkrant "Kink", "Teenbeat" Tuney Tunes", "Muziek Parade" "De Telegraaf"
"Algemeen Dagblad" en Eigen  Bossink Archief.
www.harryknipschild.nl

 

Foto van Harry Knipschild:
Bert Berns en Solomon Burke