Bert Bossink  Postbus 111    5282  VG Boxtel   06 28839455  email: b.bossink@kpnplanet.nl

INHOUDSOPGAVE   Vorige pagina    Huidige paginanummer: 68   Volgende pagina

.
Tribute aan Nederlands 1e Rock & Roll pionier Ries Brouwers
TRIBUTE AAN NEDERLANDS 1E ROCK & ROLL PIONIER RIES BROUWERS, DE MAN DIE DE 1E WITTE ROCK & ROLL LP'S IN NEDERLAND UITBRACHT. (1971-1972)
 
In de media is er al uitgebreid aandacht aan besteed, maar wie in die tijd lezer van Ned. 1e Rock & Roll blad "Rockville" was, een blad dat bestaan heeft van 1965 tot 1975, zal toen

de naam Ries Brouwers heel wat keren gelezen hebben. Op 20 januari 2009 overleed op 62 jarige leeftijd Ries Brouwers aan de gevolgen van slokdarmkanker. Ries Brouwers was vooral bekend als de ontdekker van Corry Konings en de groep Highway.

Veel mensen weten misschien niet wat een witte LP of z.g. bootleg is. Dit is een geluidsdrager met muziek die gemaakt is zonder het betalen van auteursrechten, dus de  artiest krijgt er geen cent van en de songwriter ook niet. De 1e illegale LP of bootleg verscheen in 1970 en dat was de LP "Berkeley Concert" van de Rolling Stones, daarna verschenen LP's van The Beatles en Elvis Presley ook illegaal. De term "bootleg" komt eigenlijk voort uit de 30er jaren van de vorige eeuw toen de Amerikaanse regering de verkoop van alcohol verbood. Om hier tegen in te gaan begonnen mensen illegaal alcohol te stoken geholpen door de Mafia o.l.v. Al Capone.

Deze mensen werden dus "bootleggers" genoemd. Na een aantal jaren moest de USA  dit verbod opheffen en was de alcohol weer vrij verkrijgbaar. Ries Brouwers die een platenzaak had in St. Willibrord, die van 1967 tot 2006 heeft bestaan, kreeg zoveel klanten in zijn zaak die allemaal begonnen te vragen of hij ze niet kon helpen aan platen zoals "Forty Days" van Cliff Richard & The Shadows, "Teenscene" van de Hunters e.d. In 1970 bracht hij zijn 1e bootleg single uit "Crazy love" van John Lamers met op de B-kant "Till I waltz again with you" van Bill Reeder. 

Ries was eigenlijk van plan om beroepswielrenner te worden maar door hartklachten moest hij hiermee stoppen.

 VIA RADIO VERONICA IN EEN PROGAMMA VAN CHIEL MONTAGNE "GET ALONG"" LIET
RIES BROUWERS ROND 1968 DIVERSE ZELDZAME OPNAMEN HOREN.
 
Ries Brouwers timmerde al goed aan de weg en kreeg het voor elkaar dat een zestal bandjes die hij had volgedraaid met zeldzame Rock & Roll  opnamen in een progamma op Radio Veronica 192 gedraaid in een progamma van Chiel Montagne en dan hebben we over het jaar 1968.
In 1971 verschenen er nog meer "witte"" singles van Ries Brouwers op zijn Request label waar ik bijv. zelf ook heel blij mee was want jarenlang was ik op zoek naar het nummer van JERRY LEE LEWIS "Old Black Joe" en ook "Pretend" van CARL MAN  en ineens bracht Ries deze single uit. Hij was nogal trots op het feit dat hij dit deed en zette keurig op
het label "Produced by Ries Brouwers". Zo deed hij deed ook met zijn 1e 4 LP's op het Request Label o.a. "20 Great Hits "Í "I will always remember" (Request 001) en zette zelfs
zijn foto op de LP-hoes en de naam van zijn platenzaak op de hoes "Distributed by Muziekhandel Brouwers". Hij was schijnbaar wel een en ander overeengekomen met de

Belgische Buma-Stemra SABAM  i.v.m. de auteurs en eigendomsrechten maar dat was niet rechtsgeldig voor Nederland.

In het  blad "Rockville"' van febr. 1972 staat n.a.v. het uitkomen van deze LP's op het Request label een groot artikel in dit blad onder de kop "STORM IN DE R & R WERELD". en daarin ook een interview met Ries Brouwers over zijn Request label. 

INTERVIEW MET RIES BROUWERS UIT 'ROCKVILLE FEBR. 1972 DOOR STAN GOVAARD:
 
Stan: Hoeveel LP's heb je al verkocht?
Ries: Van de eerste zijn er meer dan 1000 de deur uit.
Stan: Hoeveel exemplaren mag je eigenlijk persen van zo'n plaat?
Ries: Eigenlijk maar 500, want in feite is het een witte LP.
Stan: Hoe ben je op het idee gekomen om dit soort platen in de handel te brengen?
Ries: Wel je weet dat ik een platenzaak heb. Nu komen  bij mij in de winkel vrij regelmatig mensen om platen uit de 50er jaren vragen. Dat ging mij aan het hart dat ik deze mensen steeds moest teleurstellen. Om die reden ben ik eerst met singles begonnen daarna kwamen de LP's.
Stan: Er staat wel een raar mengsel op die schijven. Naast vrij unieke Rock-opnamen kom je ook overbekend materiaal tegen van bijv. HELEN SHAPIRO, CLIFF RICHARD en PETER & DE ROCKETS om er maar enkele te noemen. Wat is hiervan de reden?
Ries: Dat komt door de klanten die bij mij in de winkel geregeld  naar het genoemde werk vragen. Een Elpee bestaat voor 50% uit de keuze van deze mensen, de andere 50% is mijn keus. Stan: Geloof je niet dat je met dergelijke LP's de markt voor de verzamelaar  aardig verziekt? Ries: Hoe bedoel je? Stan: "Wel de meeste tracks  zijn zo tien tot vijftien jaar  geleden in de handel gebracht. Nu zijn deze platen voor de ware verzamelaar ware items, die hoge bedragen waard zijn. Door jouw handelingen zijn deze plaatjes zo goed als waardeloos geworden.
Ries: Dat valt geloof ik wel mee. De meeste van deze plaatjes  kon je vroeger voor 98 cent in de uitverkoop  bemachtigen. m.
Stan: Brengt een dergelijke productie geen risico met zich mee?

Ries: Er zullen wel risico's zijn maar dat zie ik dan wel. Ik heb aan de Stemra betaald, dus heb ik aan mijn verplichtingen voldaan. Overigens moest het niet nodig zijn,    dat ik deze dingen op de markt breng, dat is het werk van de maatschappijen. Er is wel veel belangstelling voor mijn werk. Zo heeft CBS-ARTONE  in Belgie reeds aangeboden om de produktie voor een deel van me over te nemen., om deze dan in Belgie te verspreiden. Red. Rockville vond de kwaliteit van deze LP's bijzonder goed.

Met dank aan Adri Sturm voormalige uitgever van Rockville voor overnamen van dit interview.

 
 
EIND 1972 RIES WORDT VOOR DE RECHTER GESLEEPT EN KRIJGT EEN FLINKE GELDBOETE VOOR ZIJN WITTE LP'S MAAR ANDEREN COPIEEREN ZIJN BOOTLEGS EN VERDIENEN ER GOED AAN EN VULLEN HUN ZAKKEN.
 
Eind 1972 bezoekt het blad "Rockville" de winkel van Ries Brouwers en moet dan constateren dat Bovema-EMI hem voor de rechter heeft gesleept, en zodoende heeft hij dan ook besloten geen witte LP's meer uit te brengen. Terwijl Ries  een echte idealist was, persen anderen de platen in dezelfde hoezen van Ries na en vullen goed hun zakken en Ries krijgt de schuld dat hij nog steeds witte LP's uitbrengt terwijl anderen dat doen. Jarenlang verkopen postorder bedrijven zoals Diwa Records zijn witte LP's wel nagemaakt door anderen. Dan verschijnt ook de grootste bootlegger van Nederland Gerard van Dijk die in de 70er en begin 80er jaren honderden LP's naperst  en uitbrengt. Doch deze man heeft wel 5x in de gevangenis moeten zitten voor het uitbrengen van dergelijke illegale LP's.
 
Triest dat de man die alleen maar zijn klanten een plezier wou doen met zeldzame opnamen wel een geldboete krijgt en anderen behalve Gerard van Dijk vrij uit gingen.
 
Ries Brouwers is toch de 1e echte Ned. bootlegger geweest die verzamel LP's met zeldzaam Rock & Roll werk uitbracht Een echte pionier op Rock Roll gebied.
 
Met dank aan Piet Muys voor een zeldzame foto van Ries Brouwers en Adri Sturm  voor het "Rockville Interview"uit 1972.
 
Piet Muys liet ons ook nog weten: "Dat Ries Brouwers zelfs tot 2007 nog een weblog had waarop hij enorm veel komplete CD's voor gratis downloaden weggaf. "Het bleek dat hij al een tijdje alles gewoon aan het weggeven was. Zo te lezen was hij van plan deze weblog te sluiten, maar hij was op zoek naar mensen die dat voor hem wilden voortzetten.

Mogelijk is het toch gelukt , maar onderaan zijn site is hierover wat te lezen.

Zie weblog wijlen Ries Brouwers: http://rockerries.web-log.nl/