Bert Bossink  Postbus 111    5282  VG Boxtel   06 28839455  email: b.bossink@kpnplanet.nl

INHOUDSOPGAVE   Vorige pagina    Huidige paginanummer: 81  Volgende pagina

.
De geschiedenis van de unieke Rickenbackergitaar en zijn vele gebruikers   Deel 1
 

.

DE GESCHIEDENIS VAN DE RICKENBACKER GITAAR EN ZIJN VELE GEBRUIKERS. DEEL 1.
 
Inleiding: Als groot muziekliefhebber was ik altijd zeer enthousiast over het geluid van de Rickenbacker gitaar op de platen van de Searchers, The Beatles, The Byrds en zelf Jim Reeves & The Blue Boys. Dat waren zo'n beetje de pioniers op de Rickenbacker gitaar.
 

PAS MET DE OPKOMST VAN DE BEATMUZIEK EN VOORAL DE LIVERPOOL SOUND KWAM RICKENBACKER PAS IN DE BELANGSTELLING

EVEN TERUG NAAR HET ONSTAAN VAN DE RICKENBACKER GITAAR.

Rickenbacker is een van de oudste gitaarbouwers.De semi-akoestische gitaren werden beroemd door THE BEATLES in de jaren zestig van de 20e eeuw. Hun basgitaren maakten hun opmars in de rockmuziek uit de jaren 70 van de vorige eeuw.
 
GESCHIEDENIS VAN DE RICKENBACKER GITAAR:
 
Het bedrijf Rickenbacker werd oorspronkelijk opgericht onder de naam ELECTRO STRING INSTRUMENT COPORATION door Adolph Rickenbacher in 1931. Zij wilden met hun bedrijf "Hawaiaanse" gitaren gaan verkopen die waren ontworpen door Beauchamp. Rickenbacher veranderde zijn naam in Rickenbacker" om de indertijd negatieve Duitse klank te voorkomen. Hij specialiseerde zich in steelgitaren tot de jaren 50. Na de komst van de Rock & Roll legde het bedrijf zich op de produktie van standaargitaren, zowel akoestisch als elektrisch.
 
In 1956 introduceerde Rickenbacker de "hals door body" constructie dat later een standaard eigenschap werd van alle producten van het bedrijf. De eerste instrumenten die hiermee waren voorzien waren de Combo 400 gitaar en de 4000 basgitaar.
 
In 1959, introduceerde Rickenbacker zijn "Capri" serie, later de bekende 300 serie. In 1960 kocht de toen nog onbekende John Lennon in Hamburg een 325/12 Capri, die hij de eerste jaren bij de Beatles zou behouden. In 1963 kocht George Harrison een 425 maar prefereerde zijn "Gretch" Country Gentleman die ooit
ontworpen en verbeterd was door Mr.Guitar CHET ATKINS.
 
In 1964 ontwikkelde Rickenbacker de elektrische twaalf-snarige gitaar met een uitzonderlijke constructie. Het tweede model 360/12 werd als een gift aan George Harrison gegeven. Dit was het instrument dat een sleutelrol speelde in het geluid van "A Hard's Days Night". George bleef dit instrument tijdens de rest van zijn
leven gebruiken. Ook Mike Pender van een andere destijds (en nog steeds) wereldberoemde Liverpoolband THE SEARCHERS bespeelt dit gitaar en geeft er nog steeds vele concerten mee. De gitaarsound van de Searchers was zelfs grotendeels gebaseerd op de"jangle" van de twelve string Rickenbacker. Deze sound werd geheel overgenomen en was een inspiratiebron voor het geluid van
de BYRDS.
 
Rickenbacker bracht een basgitaar, een zessnarige gitaar en een twaalfsnarige gitaar uit. De akoestische Rickenbackers werden bijv. veel door studio-muzikanten zoals o.a. BUCK OWENS gebruikt.
 
Latere Rickenbackers gitaarspelers zijn onder meer TOM PETTY (TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS waren groot fan van THE SEARCHERS). Tom Petty zorgde er in 1979 voor dat de Searchers weer een platencontract kregen op het SIRE LABEL en zo kwam er na zeker 5 jaar weer een nieuwe single uit "Hearts in her eyes" en 1 LP  SEARCHERS. Jammer genoeg werd de single "HEARTS IN HER EYES"  hoewel behoorlijk gedraaid op de radio
en waren er TV optredens voor o.a. de Waalse TV (Belgie Frans) "Follies" waarin de Searchers dit nummer ten gehore brachten werd het geen hit.
Latere Rickenbacker gitaristen zijn o.a. Peter Buck (van R.E.M.), Johnny Marr (van The Smiths), Lloyd Cole, Dave Gregory, Lemmy Kilmister van (Motorhead), Cliff Burton (van Metallics), Jack Lawrence van The Raconteurs, Guy Picciotto van Fugazi, Chris Urbanowicz van Editors, Geddy Lee van Rush (in de beginperiode) en Marty Wilson-Piper.
 

Wauw, hij is mooi he? (de webmaster...)

 
1959 DE 1E PROMOTERS VAN DE RICKENBACKER GITAREN EN ZELFS HUN VERSTERKERS JIM REEVES & THE BLUE BOYS & BUCK OWENS.
 
Tegen eind 1959 hadden Jim Reeves & The Blue Boys toen net de plaat "He'll have to go"' was verschenen en een hit aan het worden was, Jim Reeves en zijn groep The Blue Boys met solo-gitarist Leo Jackson, als gift van de Rickenbacker fabriek gratis solo, ritme en basgitaren en versterkers gekregen en ook een paar akoestische
Rickenbackers gekregen. Hoewel Jim Reeves met zijn groep overal optrad, ook op de TV  viel eigenlijk niemand de Rickenbacker gitaren op want ze zagen er toen nog wel wat simpel uit als je die versies vergelijkt met de latere gitaren van bijv. The Beatles, Searchers en Byrds. Ook maakte Rickenbacker versterkers maar die waren nauwelijk concurrentie voor bijv. Fender. Rickenbacker betaalde zelfs de promotie- foto's voor Jim Reeves & The Blue Boys en een van die foto's in kleur verscheen zelfs in Nederland in het blad "Romance"in 1961 waar Jim Reeves & The Blue Boys
er gekleurd opstonden met hun Rickenbacker apparatuur.
 
Toch kun je aan de sound van het gitaargeluid van bijv. de gouden Jim Reeves LP '"He'll have to go"" horen dat hier een lekker Rickenbacker gitaartje opzit, de solo-gitaar van de Rickenbacker van Leo Jackson klinkt lekker fel in het nummer "Wishfull Thinking" en ook de achterkant van de single "He'll have to go" n.l.
"In a mansion stands my love"heeft heerlijke helde Rickenbacker solo-gitaar. De slaggitaar hoor je heel goed in het nummer "Honey won't you please come home".
Het is heel ander geluid dan op andere Jim Reeves platen waarop je veel de Gretch gitaar van Chet Atkins hoorde ook wel heel mooi.
 
Jim Reeves begeleidingsgroep The Blue Boys maakten een stuk of 5 LP's waarop veel instrumentaal werk. Live werd er vaak het nummer "Wheels"gespeeld ook op de Rickenbacker wat heel aangenaam klinkt. In 1962 maakten the Blue Boys een
hele zeldzame instrumentale LP die in Zuid-Afrika werd opgenomen en die nummers bevatte zoals "Red River Rock" "Zambesi" "My Blue moon turns to gold again" "Wheels" e.d. en die werd nog ook met de Rickenbacker gitaren opgenomen.
 
Tegen eind 1962 schakelden Jim Reeves & The Bue Boys over op de Fender Jazz Master maar tijdens studio-sessies gebruikten de Blue Boys nog steeds zowel de Fender Jazz Master als de Rickenbacker gitaar. Zelfs op een LP uit 1968 "Memories of Jim Reeves"-JIM REEVES BLUE BOYS RCA VICTOR CSP-0137  zien we op de achterkant van de hoes studio-foto;'s van The Blue Boys  en we zien weer een 12 snarige akoestische Rickenbacker gitaar.
Terwijl Chet Atkins met zijn Gretch gitaar ook nog wat partijen ingespeeld heeft. De Rickenbacker was dus voor The Blue Boys nooit helemaal afgeschaft.
 
Een andere bekende collega van Jim Reeves de eerst als bekende studio-gitarist BUCK OWENS die rond 1956-1959 meespeelde op de platen van vele Capitol artiesten zoals GENE VINCENT, WANDA JACKSON, TENNESSEE ERNIE FORD e.v.a. gebruikte altijd een akoestische Rickenbacker waar hij vaak mee in zijn
TV Shows was te zien die rond 1966-1970 uitgezonden werden op de Amerikaanse TV.
 
In Engeland kon je wel akoestische gitaren kopen ook 12 snarige rond de begin 60er jaren maar geen  elektrische 12 snarige Rickenbacker. Folkartiesten gebruikten al een tijd 12 snarige akoestische gitaren. The Searchers moesten zich bijv. behelpen
in 1963 moet gewone 6 snarige gitaren. Mike Pender bezat toen een wel vrij dure GIBSON Stereo gitaar en John McNally speelde op een Hofner en Tony Jackson op een Hofner basgitaar en maakte Chris Curtus gebruik van Ludwig drums. Toen ze ontdekten dat George Harrison al een soort proefexemplaar had van een 12 snarige Rickenbacker probeerden ze hun gitaren als een 12 snarige gitaar te laten klinken wat dus heel goed gelukt is in de eerste platen zoals "Sweets for my sweet" "Sugar and Spice" "Ain't gonna kiss ya"'. en op de 1e LP "Sweets for my
sweet". De Searcher waren hun tijd 2 jaar vooruit want ze maakten op deze manier op hun 1e LP al de Folk-Rock song ""Where have all the flowers gone" 2 jaar voor The Byrds. Dit is dan ook eigenlijk de 1e Folk-Beat single in 1966 nog een uitgebracht toen ze met "Take it or leave it" nr. 5  op de Ned. top 40 stonden maar bijna niemand die toen de single wou draaien anders was het vast nog wel een hit geworden. De plaat werd  ook alleen maar op single in Nederland
uitgebracht.
 

Bert Bossink.

 

     

John Lennon raakte geinspireerd door bovenstaande

Rickenbacker 325 van Toots Thielemans!! (ja, ook hij speelde gitaar...en accordeon!)