Bert Bossink  Postbus 111    5282  VG Boxtel   06 28839455  email: b.bossink@kpnplanet.nl

INHOUDSOPGAVE   Vorige pagina    Huidige paginanummer: 85  Volgende pagina

.
ROGER MILLER ("King of the Road"). Zanger/componist/humorist.      Deel 1.

 

ROGER MILLER 'DE KONING VAN DE WEG", HET VERHAAL VAN DE UNIEKE ZANGER-COMPONIST-HUMORIST. 'KING OF THE ROAD' WAS DE JUKE-BOX PLAAT VAN 1965 IN DE U.S.A.
 
Inleiding: Wie naar progamma's met oude 60er jaren muziek luistert zal regelmatig de plaat "King of the Road" van Roger Miller voorbij horen komen. Van deze plaat werden er in 1965 maar liefst 3.000.000 exemplaren verkocht en verschenen er 300 cover-versies.
Roger Miller was ook net als bij Jim Reeves een typische cross-over artiest een zanger die een brug sloeg tussen de pop en de country music alleen met een enorme vrolijke dosis humor.
Hij werd weleens vergeleken met Andre van Duyn die trouwens ook ooit zijn compositie "The Swiss Maid" coverde onder de titel "Angelique". Zeker in de 60er jaren waren beide stijlen muziek Rock & Roll en Country & Western gescheiden maar begonnen zich tegen 1964 steeds meer te vermengen om over te gaan in popmuziek. Ook Roger Miller heeft een paar Rock & Roll nummers opgenomen zoals o.a. een humoristische versie van "Heartbreak Hotel" een hit van hem uit 1965 en ook nog in 1970 "Mystery Train"' nog zo'n oude hit van Elvis Presley. Bovendien zong hij in de 50er jaren ook al het Rock & Roll nummer "Who Shot Sam"' dat ook opgenomen werd door George Jones.

Hij heeft honderden composities geschreven die door vele artiesten werden opgenomen tot in de Merseybeat toe. Jim Reeves kreeg door Roger Miller ook een nr.1 Country hit met "Billy Bayou" in 1958. Reden om deze zanger eens uitgebreid onder de aandacht te brengen op onze website. In 2002 schreef ik voor de website van de Universiteit Groningen o.l.v. Hans Knot een ruim 33 blz. tellende Roger Miller Story die men nog kan vinden op:     htttp://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME 05/Koning_van_de_weg.shtml

     
DEEL 1: EEN ZEER ARMOEDIGE JEUGD MAAR OP 5 JARIGE LEEFTIJD SCHREEF ROGER MILLER AL ZIJN 1E LIEDJE EN EEN TERUGBLIK OP DE 50ER JAREN PERIODE VAN ROGER MILLER.
 
Roger Miller werd geboren te Forth Worth Texas , USA op 2 januari 1936. Zijn kinderjaren waren niet bepaald gelukkig, want hij verloor al heel jong zijn ouders. Roger werd dan ook grootgebracht op de
boerderij van zijn oom in Erick Oklahoma.Toen hij daarvoor oud genoeg was mocht hij naar school en moest iedere dag 3 mijl lopen. Tijdens de wandelingen naar zijn school begon hij onderweg al 
teksten te bedenken voor zijn liedjes. Hij was nogal erg beinvloed door Hank Williams Sr. die hij omstreeks 1947 toen hij 10 jaar oud was voor het eerst op de radio hooirde. Maar op 5 jarige leeftijd
schreef hij al zijn 1e liedje " There's a picture on the wall" "My mother". Vanaf die tijd zou Roger altijd songteksten blijven schrijven  zij het doorgaans met minder sentimentele teksten. Zijn teksten worden altijd overheerst door een dosis stevige relativerende humor dat volgens psychologen mannelijke bindingsangst genoemd wordt en romantici vrijheidsdrang noemen. Dit komt ook door het verlies van zijn ouders op zeer jonge leeftijd hier aan heeft bijgedragen.
 
Hierdoor komt het ook dat Roger besloot te breken met  de familie-traditie van het boerenbestaan, en een kans besloot te wagen in de muziekbusiness. Zijn 1e gitaar kocht hij met het geld dat hij verdiende
met katoenplukken en met allerhande klusjes voor de Erick High School. De jonge Miller oefende op zijn gitaar en had het gitaarspel al spoedig onder de knie. Maar hij was niet tevreden en wou meer
instrumenten gaan bespelen en toen hij meer geld had verdiend kocht hij ook een viool. Op 15 jarige leeftijd was hij dan al een uitstekende violist en gitarist. Op 15 jarige leeftijd was hij helemaal onder de indruk van de Hank Williams songs zoals "Jambalaya" en "Hey good Looking". en "Your Cheating Heart"`en toen men hem die nummers hoorde zingen kreeg hij zelfs een optreden aangeboden. Maar toen hij daar mee begon was hij nog heel wat jaren af van de tijd dat hij populair zou gaan worden en door zou breken daar moest hij zeker nog 13 jaar mee wachten.
 
IN DIENST BIJ DE U.S.ARMY EN NAAR KOREA, MAAR TOCH  BLIJVEN MUSICEREN. AFGEKEURD VOOR EEN AUDITIE BIJ RCA VICTOR DOOR CHET ATKINS.
 
In het midden van de 50er jaren kwam Roger terecht in het amerikaanse leger en ging zelfs mee vechten in Korea. En tijdens deze legerjaren vermaakte hij de manschappen met zijn zang en
gitaar. Hij had het geluk dat er een Sergeant rondliep die een neef was van het bekende humoristische Country Duo HOMER & JETHRO en die kennen we o.a. nog van de parodie op o.a. "How much is that doggie in the window" van Patti Page en Elvis Presley's "Hound dog".
Die heren zouden toen Roger bekend werd ook nog eens het nummer "The Ballad of Roger Miller" vertolken en een dwaze parodie op de Buck Owens-Beatles hit "Act Naturally".
De broer van Jethro Burns nam Roger Miller mee naar de RCA studio's maar Roger was zo nerveus en vergat zijn gitaar mee te nemen, maar toen Chet Atkins hem zijn dure Gretch gitaar gaf, speelde hij ook nog de verkeerde accoorden en zong in de verkeerde toonhoogte.
Chet Atkins keurde hem af voor de auditie en zei dat hij een andere keer maar eens terug moest komen. Omdat hij van de muziek niet kon leven koos hij voor een baantje bij de brandweer in Amerillo, Texas en werd binnen 3 maanden daar weer ontslagen. Hij  had ook zeer weinig geld om te eten en niet veel geld om sigaretten te kopen en rookte zelfs de peukjes op die hij op straat vond. En dat vertelt hij ook in zijn lijflied "King of the Road"! Roger MIller kreeg een baan als "Bellhop"" een liftboy en werd bekend als "The Singing Bellhop"in een hotel  waar hij iedereen vermaakte als "de zingende liftbediende".
En dat was zijn geluk want in dat hotel was de bekende Country & Western zanger The Cherokee Cowboy RAY PRICE bekend van o.a. "Crazy arms" een regelmatige gast. Op een gegeven moment hield Roger Miller hem aan en vertelde hem dat Ray eens naar een demo van hem moest luisteren getiteld "Invitation to the blues". Ook vroeg hij of Ray Price soms eens baantje voor hem had. En dat had Ray Price inderdaad. Ray zei dat Roger zelfs mee mocht zingen op zijn plaat en viool en gitaar kon spelen en lid kon worden van zijn band The Cherokee Cowboys.
 
VOOR DE 1E KEER STAAT EEN ROGER MILLER SONG OP DE USA TOP 100 IN 1958!
 
"Invitation to the blues" van Ray Price haalde 16e plaats op de C & W charts en haalde zelfs de popcharts de Billboard top 100 goed voor een 92e plaats. Omdat hij er zelf op mee zong was het ook zo'n beetje een platen-hit-debuut voor Roger Miller als bandlid van The Cherokee Cowboys van Ray Price.(Zijn 1e Starday plaat uit 1957 was al geflopt)
Ook maakte hij kennis met de voormalige D.J. zanger en componist BILL ANDERSON die geinteresseerd was in zijn composities. Bill Anderson was er van overtuigd dat ze samen sterke nummers konden schrijven. Want Bill Anderson had in 1958 al een grote hit gehad
met "City Lights". Uit deze samenwerking zouden heel wat fraaie composties tevoorschijn komen zoals het onsterfelijke "When two worlds collide" dat zelfs in 1969 nog een Engelse top 20 hit zou worden in Engeland voor Jim Reeves maar ook opgenomen werd door o.a. JERRY LEE LEWIS. Maar daarover straks meer. Ook schreef Roger Miller nummers voor o.a. George Jones, Ernest Tubb en Jim Reeves en had in 1957 al een 1e single voor het Starday label opgenomen  "My pillow"  en "Poor little John"' maar die platen deden helemaal niets. Verder zong Roger ook alweer mee als 2e stem op de hit van Ray Price "Heartaches by the number"' dat weer gecoverd werd door Guy Mitchell.
 
LANGZAAM BEGINT HET SUCCES TE KOMEN JIM REEVES MAAKT EEN NR.1 C & W HIT MET DE ROGER MILLER SONG "BILLY BAYOU".
 
1958 is toch wel het beginpunt voor een klein bescheiden succes voor Roger Miller als componist want Jim Reeves heeft zijn nummer "Billy Bayou"opgenomen en die plaat wordt nr.1 op de C & W charts en nr.95 op de Billboard top 100. Met "Bayou"" werden de afstammelingen van Franse immigranten genoemd ook later bekend als "Cajuns".
Op zijn LP "Yours Sincerely" uit 1967 waarin Jim Reeves zijn levens-verhaal vertelt omlijst met muziek laat Jim Reeves ook de Roger Miller song "Billy Bayou" horen en noemt de artiesten die dit soort nuimmers zingen ook "Cajuns"! Maar Roger Miller kwam helemaal niet uit Louisiana maar net als Jim Reeves uit Texas.
 
Jim Reeves laat Roger Miller weten "Dat hij nog meer nummers van hem wil op gaan nemen". Roger levert Jim Reeves de nummers "Home"' en  "If heartache is the fashion" en die neemt het samen met ook "Billy Bayou"' op op zijn gouden LP "He'll have to go"' uit eind 1959
begin 1960. In het begin van de 60er jaren zal Roger Jim Reeves nog 2 composities leveren n.l. "When two worlds collide"' en "I catch myself crying". Maar dan zitten we in de jaren zestig en verschijnen in 1960 de 1e hits van Roger Miller op de C & W hitparade.
Daarover meer in deel 2 van dit Roger Miller verhaal.
 

Bert Bossink.