Bert Bossink  Postbus 111    5282  VG Boxtel   06 28839455  email: b.bossink@kpnplanet.nl

INHOUDSOPGAVE   Vorige pagina    Huidige paginanummer: 89   Volgende pagina

.
 De Peter Koelewijn Story Deel 2
 

DEEL 2. PETER KOELEWIJN EN ZIJN ROCKETS STORY.

DE SIXTIES
 
Direkt na het enorme succes van "Kom van dat dak af" verruilt de groep Bovema voor Platenmaatschappij Phonogram (Philips). Achtereenvolgens komen daar hits als "Janus". "Marijke" "Laat me los", "24.000 kussen uit" en "Speel die dans". "Marijke" is zelf een vertaling van de hit van Ritchie Valens "Come on let's go". "Speel die dans" werd ontzettend veel gedraaid op Radio Veronica en Radio Luxemburg in 1965 en verscheen zelfs in de 70er jaren nog op een witte LP "I'll always remember" samengesteld door
Ned. 1e bootlegger Ries Brouwers. Ook neemt de band samen met Anneke Gronloh  "Ma hij wil zo graag een zoen"' op. Daarna komt de klad er in omdat de platenmaatschappij en de band mee willen varen op het succes van de opkomende beatgroepen als THE BEATLES en THE ROLLING STONES.
Met de groep 4 PK met zanger Peter Koelewijn (dat eigenlijk een voortzetting was van de oude Rockets want ook bassist Karel Jansen doet mee en nog een paar oude Rockets leden.
 
FRAAIE ROLLING STONES COVER "AS TEARS GO BYE"' DOOR 4 PK
 
De bezetting van Peter en zijn Rockets bleef tot 1967 ongewijzigd maar in 1966 zat Peter al in een afsplitsing van de Rockets 4 PK. Deze groep maakte 2 prachtige singles met zang van Peter
Koelewijn. Opvallend was de mooie Stones cover van "As tears go bye" en de single "I laugh at you". Deze singles heb ik heel lang gehad met fotohoes maar ooit geruild voor een paar zeer zeldzame Merseybeat en Franse LP's. Maar we hebben de opnamen nog op CD. De Rockets van na 1967 was een steeds wisselende groep studiomensen.
 
MIJN PERSOONLIJKE HERINNERINGEN AAN CHARLES JANSEN BASSIST VAN PETER EN ZIJN ROCKETS 1967-1968. MIJN COLLEGA UIT DIE TIJD.
 
Ik kende de Indo van de band Charles Jansen door iedereen genoemd Karel Jansen persoonlijk. Op 17 april 1967 ging ik werken op de tekenkamer van de Fa.van Geel in Boxtel en een van mijn collega's was Karel Jansen bassist van Peter en zijn Rockets en enigste Indo. Ik keek al stomverbaasd toen ik hem op mijn 1e werkdag bij mijn nieuwe baas op de tekenkamer kwam werken en herkende Karel Jansen van de foto's van Peter en zijn Rockets. Toen ik hem vroeg of hij soms Charles Jansen was, bassist van  Peter en zijn Rockets zei Karel "Ja dat ben ik inderdaad". Hij vertelde dat de Rockets eigenlijk officieel opgeheven waren maar hij af en toe speelde met Peter Koelewijn in de groep 4 PK en ook met Ronnie & de Ronnies zonder Peter.
 
Het viel me al op dat er op maandagmorgen voor de deur van ons bedrijf een grote zwarte Mercedes met aanhanger vol met muziekinstrumenten stond. En die Mercedes bleek van Karel Jansen te zijn. Charles vertelde dat ze op zondagnacht wel eens moesten spelen tot 2.00 uur s'nachts in Hoorn en en dat toen de instrumenten ingeladen waren hij geen tijd meer had om naar zijn huis in Eindhoven te rijden dus parkeerde hij de auto dan maar voor de deur met aanhanger bij de Fa. van Geel in Boxtel.
Bovendien was Karel pas om 5.00 s'morgens aangekomen bij ons bedrijf totaal uitgeput en hij kon toch naar binnen omdat om 5.00 uur de ochtendploeg begonnen. Onze firma maakte in die tijd ziekenhuiswandpanelen en men had een soort proefkamer waar een ziekenhuisbed stond om de klanten te laten zien hoe dat er uit zag. Terwijl Karel Jansen zijn auto met aanhanger voor de deur stond was  Karel nergens meer te vinden. Toen een van de collega's in de proefruimte ging kijken bij die ziekenhuis  wandpanelen lag Karel Jansen uitgebreid te slapen op het ziekenhuisbed in die donkere proefruimte. We waren toen al ruim
1 uur aan het werk en slaperig werd hij achter zijn tekenbord gezet niet erg fit.

Het gebeurde ook steeds meer dat Karel Jansen een vrije dag vroeg omdat de groep 4 PK met Peter Koelewijn weer ergens moest spelen in Nederland tot diep in de nacht. Op een gegeven moment had Karel geen vrije dagen over en moest op een maandagmorgen rond 12.00 uur spelen voor de Ned. uitzendingen van Radio Luxemburg rond 30 maart 1968. Mijn baas kwam woest binnen en vroeg of ik mijn transistorradio even op de Ned. uitzendingen van Radio Luxemburg wou zetten maar dat had ik al gedaan, omdat Karel mij verteld had dat hij moest optreden voor Radio Luxemburg maar niemand dat mocht weten. Toen tegen 12.00 uur werd omgeroepen door de Omroeper van Radio Luxemburg "Hier komt dan live voor U optreden 4 PK met zang van Peter Koelewijn" vloog mijn baas witheet overeind en zei toen:
"Karel Jansen jij bent ontslagen als werknemer van de Fa. van Geel". De dag daarop kwam Karel werken en werd meegenomen door de baas naar personeelszaken en kon vertrekken. Toen mijn baas zei "Het salaris van de maand  maart 1968 krijg je wel nagestuurd". zei Karel "Hou je centen maar ik hoef ze niet meer".
Het was de laatste keer dat ik hem zag maar via Armand hoorde ik later dat hij nachtclubmuzikant na die tijd was geworden en Armand kwam hij nogal eens tegen in een winkel voor muziekinstumenten.
Peter Koelewijn was inmiddels in 1968 ook D.J. geworden als opvolger van Guus Jansen Jr. van het progamma "Teenager Toppers"' op de Ned. uitzendingen van Radio Luxemburg. Peter moest wel wat want een vast inkomen had hij toen wel nodig maar dat ging beter toen hij platenproducer was geworden.Toch hebben Peter en zijn Rockets nog een hele leuke Beatles cover gemaakt.
"Geloof me dat ik ren"' een vrije vertaling van het Beatles nummer  "I want to hold your hand". (Zie fotohoes bij onze Story).
 
 
Dit waren dus een paar Peter Koelewijn produkties uit zijn periode rond 1966-1967. De groep verandert van samenstelling omstreeks die tijd: Claus Buchholz is de eerste die de Rockets verlaat en later volgen Harry van Hoof en Peter v.d. Voort.. Jeroen Ophof (drums) en Hans Sanders (gitaar/keyboards) nemen hun plaats in. Hans Sanders wordt later de voorman van de groep BOTS.
Phonogram wil halverwege de jaren zestig Peter Koelewijn als producer voor de steeds groter wordende stal nieuwe artiesten (hij begint daar tegelijkertijd met HANS VAN HEMERT).
 
 
PETER KOELEWIJN PRODUCTIE "YOU'RE THE VICTOR" Q 65 en ARMAND 'BEN IK TE MIN" EEN GROOT SUCCES. (DE EERSTE KOELEWIJN PRODUCTIES).
 
De eerste produktie van Peter Koelewijn  is meteen raak "You're the victor" van de Haagse groep Q 65 en ook zijn tweede "En nou ik" van ARMAND de Eindhovense protestzanger is een succes.
Ook zijn andere liedjes voor andere artiesten een groot succes en beginnen aan te slaan.
Samen met  Hannie Meijer schrijft hij voor Conny Vandenbosch "Ik ben gelukkig zonder jou"" en "Paleis met gouden muren".
 
Peter verhuist voor twee jaar naar muziekuitgeverij Altona. Daar begint hij voor eigen rekening met produkties en dat leidt tot het ontdekken van artiesten als BONNY ST.CLAIRE , LOWLAND TRIO, en RONNIE & DE RONNIES, voor welke twee laatste acts hij respectievelijk de hits "Ik kan geen kikker van de kant afduwen" "Beestjes" en  "Ikke ga d'r eentje pikke" schrijft.
Pal daarop wordt Koelewijn gevraagd door D.J.Willem van Kooten en producer Freddy Haayen om mee te doen met de nieuw op te richten productiemaatschappij Red Bullet. De eerste Koelewijn
plaat als producer/songwriter voor die maatschappij wordt meteen een nr.1 hit :"Kom uit de bedstee mijn liefste" met Egbert Douwe pseudoniem van vriend en Veronica D.J. Rob Out.

1968-1969: PETER KOELEWIJN PRODUCTIES BLIJVEN HET GOED DOEN OP DE HITPARADE

 
Bonny St.Claire's "I won't stand between them" ook een Koelewijn songproduktie, is de volgende top 10 hit en in die periode maakt de producer de enige plaat die Johan Cruyf ooit heeft gemaakt "Oei, oei,oei, dat was me weer een loei". Als Johan later naar Barcelona gaat voetballen wordt de single ook nog een hit in Baskenland. "Soul Tango" van CASEY & THE PRESSURE GROUP  wordt een succes en in de Red Bullett tijd begint, nog aarzelend, de samenwerking met de later zo succesvolle NICO HAAK. Peter produceert de twee LP's van de band MR.ALBERT SHOW waarvan vooral BERTUS BORGERS en toetsenist Bonkie Bongaerts (later Bots) nog van zich zouden laten horen.
 
In dezelfde periode tussen 1969 -1970 was zoals we al schreven Peter werkzaam voor Radio Luxemburg en doet hij tientallen drive-in shows als D.J. Presentator in Nederland, Belgie en Duitsland. In 1970 houdt hij daar mee op, verlaat hij ook Red Bullet, krijgt opnieuw een aanbieding van Phonogram om als producer te komen werken en formeert weer een Peter en zijn Rockets.
 
Een van die platen waarop Peter meezingt samen met Rob Out en Joost den Draayer "Het hele zaakje loopt in zijn nakie"' van de Praatpalen op het Polydor label is de oorzaak dat Joost den Draayer hierdoor eind 1968 bij Radio Veronica vertrekt omdat ze zijn plaat daar niet wilden draaien!
 
Volgende keer in deel 3. 70er, 80er en 90er jaren.
 
Bert Bossink